Jómagyar.hu termékek

Adalékanyag mentes és 100 %-ban magyar, a magyar munkahelyekért!

A kosár üres    Kosárhoz

vW-bűzA WHO kicsit késve, de 2012-ben minősítette végre a dízel autók kipufogógázát rákkeltőnek. A WHO azonos rákkeltő csoportba, azaz az 1. csoportba helyezte a dízelek füstjét a cigarettával, az aszbeszttal vagy az ultraviola sugárzással. A környezetvédők és/vagy embertársaikkal és a jövővel törődők egyébként már régóta nem vesznek dízel autót, de ők még valószínűleg kisebbségben vannak. Kép: egy büszke dízel VW... 

Nem nevetséges?

Számomra mindig nevetséges és egyben persze szomorú is, amikor látom az éppen előzésbe kezdő sokmilliós autókat, gőzmozdonyt BMW füstxcfmegszégyenítő füstfelhőt eregetni. Nem is értem, hogy a tulajdonost ez egyáltalán nem zavarja? Egyrészt, hogy az útnak azon a szakaszán minden járókelő és autós a bűzűket kell, hogy szagolja(persze a babakocsis anyuka és gyermeke is) , másrészt, hogy autójuk relatíve hosszú élettartama alatt irdatlan mennyiségű rákkeltő, asztmát és allergiát okozó kormot eregetnek. Kép: egy sokmilliós autó..

A dízel autó korom okozza a szálló por jelentős részét

Kevesen tudják, de az időjárás jelentésben a légszennyezettségi adatok is erről szólnak: a szálló por jó része feketekorom, ami részben felelős a nagyvárosok lakóinak allergiás, azstmás jellegű és rákos megbetegedéseiért. A légköri szállópor gyűjtőfogalom: a mérés helyszínétől és az időjárási körülményektől függően a szállópor rendkívül sok komponenst tartalmazhat. E komponensek közül egyébként egészségügyi és éghajlat-módosító hatásaik miatt a kutatások homlokterében a széntartalmú feketekorom és barnakorom áll; előbbi fő kibocsátói a dízelüzemű járművek, míg utóbbi háztartási tüzelésből származik.

Én környezettudatos emberként csak azért nem veszek már egy ideje dízel üzemű kishaszongépjárművet, mert egyrészt nem szeretném a mögöttem haladók szervezetét károsítani, másrészt nem szeretném általánosságban a környezetemet szennyezni. Benzinest fogok venni és lehetőleg azt benzin/gázüzeművé alakíttatni. Lássuk azonban a táblázatot a benzines és dízel üzemű autók károsanyag kibocsátásáról:

Komponens  Otto-motornál Dízelmotornál Hatás
Széndioxid (CO2) 5-12 tf%(2-3X) 1-6 tf% szennyező
Nitrogénoxidok (NOx) 500–3000 ppm (1,5X) 200–5000 ppm rákkeltő
Szénhidrogének (CmHn)

100–10000 ppm (átl. 20X)

10–500 ppm rákkeltő
Aldehidek (R-CHO) 0–200 ppm (4X) 0–50 ppm rákkeltő
Korom 0-2 mg/m3 10-11000 mg/m3 (10000X) rákkeltő

Táblázat: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/kornyezettechnika-eloszo/ch03s05.html

Jelmagyarázat: pirossal a két érték átlagának az arányát mutatom

Összefoglalva megállapítható, hogy a benzines motorok sem C vitaminos levegőt pufognak ki, de: míg a nitrogénoxidok, CO2, szénhidrogének, aldehidek esetében a benzínes motorok valóban 2-3 -szorostól maximum 20-szoros mennyiséget pufognak ki, addik a Diesel-Exhaust 0korom esetében a (milliós) dízelek átlagosan 10 000-szeres mennyiséggel szennyezik a többi autóst, a gyalogosokat, a lakókat és összességébe a környetetüket. A benzinesek rosszabb értékei az adott komponens mértékegysége miatt töredéknyi szennyezést jelentenek, mint a korom komponens esetében, mert míg a ppm ( Parts Per Million parts) részecske per millió részecskét jelent, addig a mg/m3 a szemmel is jól látható fekete felhő, tehát kérem a dízeleseket, hogy ne jöjjenek majd ezzel az érveléssel lehetőleg.

Nem tudom, hogy miért nincsen egy felvilágosító kampány az állam(kormány) részéről a dízel autók környezetszennyező és rákkeltő, allergizáló mivoltáról, valószínűleg itt is az érdekelt dízel lobbi lehet a háttérben, mint a dízel autók kereskedelmi érdekeinek megtestesítője.

Összefoglalva tehát: a környezettudatos és embertársaira figyelő ember nem használ dízel autót.

Forrás: The New York Times